Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Archiwum 2024/2025

Archiwum 2023/2024

Archiwum 2022/2023

Archiwum 2021/2022

Archiwum 2020/2021

Archiwum 2019/2020

Archiwum 2018/2019

Archiwum 2017/2018

Archiwum 2016/2017

Archiwum 2015/2016

Archiwum 2014/2015

Archiwum 2013/2014

Archiwum 2012/2013

Archiwum 2011/2012

Archiwum 2010/2011

Archiwum 2009/2010

Archiwum 2008/2009

Archiwum 2007/2008

Archiwum 2006/2007

Raport ''Internet dzieci''

Raport ''Internet dzieci''

Na początku marca 2025 r. Fundacja “Instytut Cyfrowego Obywatelstwa” opublikowała raport z obecności polskich dzieci w przestrzeni internetowej. To pierwsza taka analiza, pokazująca skalę problemu, jakim jest obecność dzieci w Internecie i obalający mit, że ta obecność jest problemem marginalnym.

Według danych prezentowanych w raporcie, ogółem ponad 1,6 mln dzieci w wieku 7-12 lat to aktywni użytkownicy szeroko pojętych serwisów społecznościowych. Stanowi to ponad dwie trzecie całej populacji dzieci w tym wieku. Aktywność internetowa wśród dzieci zaczyna się już wczesnym rankiem i utrzymuje się na wysokim poziomie także po powrocie ze szkoły oraz w godzinach wieczornych.

Ponad połowa dzieci w wieku 7-12 lat aktywnie korzysta z przynajmniej jednego serwisu społecznościowego lub komunikatora dozwolonego od 13. roku życia. W zestawieniu TOP 10 najczęściej odwiedzanych domen przez osoby w wieku 7-14 lat znajduje się serwis p*rn*graficzny – w grudniu odwiedziło go co trzecie dziecko w tym wieku!

To tylko część danych, których dostarcza raport „Internet dzieci”, rozpoczynający inicjatywę monitoringu obecności dzieci i młodzieży w internecie. Wnioski płynące z raportu są alarmujące, bo wspomniane platformy przeznaczone są dla osób powyżej 13. a nawet 18. roku życia.

Grupa wiekowa 7-12 lat:

  • Z serwisów społecznościowych i komunikatorów dozwolonych od 13. roku życia aktywnie korzysta znacznie ponad połowa tej grupy wiekowej – aż 1,4 mln dzieci (58%).
  • Co trzecie dziecko (760 tys.) (32%) ma regularny dostęp do platformy TikTok, 24% (580 tys.) do Facebooka, zaś 12% (290 tys.) – do Instagrama.
  • Dzieci powszechnie używają komunikatorów: 38% Messengera (900 tys.), a 31% Whatsappa (720 tys.).
  • Najintensywniej korzystają z TikToka – aktywni użytkownicy tej platformy spędzają w aplikacji średnio 2 godziny i 11 minut dziennie i w większości przypadków uruchamiają ją kilkanaście lub kilkadziesiąt razy w ciągu jednego dnia. Można szacować, że ponad dwie godziny dziennie na tej platformie spędza ponad 300 tys. dzieci.

Grupa wiekowa 7-14 lat:

  • 85%. z nich korzysta z internetu (2,7 mln).
  • Spośród nich 96%. (2,6 mln) łączy się z siecią poprzez urządzenia mobilne.
  • Najczęściej korzystają z platform społecznościowych i streamingowych.
  • W serwisach społecznościowych spędzają ponad 2 godziny dziennie, zaś na platformach streamingowych blisko 2 godziny.
  • Najczęściej wybieranymi kategoriami tematycznymi są: kultura i rozrywka, edukacja oraz erotyka.
  • Z rozrywki – głównie gier oraz muzyki – korzysta 95% internautów z tej grupy, podobny odsetek odwiedziło treści edukacyjne, zaś erotyczne - 51%.
  • Do korzystania z serwisów erotycznych najczęściej wykorzystują urządzenia mobilne.

Z Internetu korzystają coraz młodsi użytkownicy. Warto poświęcić czas na rozmowę z dziećmi i uświadomienie ich w temacie zagrożeń, jakie czekają w Internecie. Pamiętajmy, że to My- Dorośli jesteśmy odpowiedzialni za nasze dzieci i za to, w jaki sposób spędzają czas wolny.

Cały raport do pobrania oraz więcej informacji znajduje się na stronie Internet Dzieci - Instytut Cyfrowego Obywatelstwa.

Żaneta Marcinkiewicz

Data dodania: 2025-03-24 10:25:22
Data edycji: 2025-03-24 15:17:59
Ilość wyświetleń: 19

Kalendarz

Polecamy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej