ul. Augustowska 8
16-320 Bargłów Kościelny
26 września 2019 roku "Klub czytelników" z VIa odbył warsztaty z grą słowotwórczą. Celem gry było stworzenie tekstu piosenki hip-hopowej, który bazuje na archaizmach, gwarze mazurskiej, zapożyczeniach, słowach ze slangu młodzieżowego, cytatach z literatury dawnej i współczesnej, tekstach użytkowych, wycinkach z gazet itp.
Koncepcja gry jest oparta na języku i strukturze gry komputerowej Minecraft i rozgrywkach typu RPG, jednak zamiast budowania wirtualnego świata z kwadratowych bloków i przeżywania w nim przygód czy tworzenia narracji z punktu widzenia postaci żyjącej w fikcyjnej rzeczywistości, gracze używali słów zarówno współczesnych (neologizmów, anglicyzmów, rusycyzmów, ze slangu młodzieżowego), jak i tych, które dawno wyszły z użycia (wyrazów gwarowych, idiomów, powiedzeń, czyli słów umierających i umarłych).
Podczas gry każda grupa pracowała przy swoim stole "rzemieślniczym" (słowotwórczym crafting table) i przy punkcie odrodzenia tekstu (spawn point). Przy stole "rzemieślniczym" odbywała się "kreatywna" część pracy (tryb creative): burza mózgów czy spisywanie tekstu. Aby mieć z czego "budować", gracze musieli zdobywać "bloki słowne", tematyczne, stylistyczne itp. Wyprawa po takie bloki wymagała udania się do punktu odrodzenia tekstu - tu gracze korzystali ze słowników, kart tematycznych, cytatów do scraftowania, remiksu i covera słowotwórczego, mobów mowy, hip-hopowego doMowego. Ten etap gry oznaczał przełączenie się z trybu creative na tryb survival (przeżycie).
Ostatni etap gry, tzw." poemat kresu" to był moment, w którym grupy graczy wspólnie odczytały lub odśpiewały przed całą klasą utwory będące połączeniem archaicznych i współczesnych zasobów naszego ojczystego języka.
Zajęcia dostarczyły nam wszystkim dużo radości i pokazały jak bogaty jest nasz język i pomimo jego zróżnicowania możemy wspólnie się nim bawić.
Bogusława Grudzińska
ul. Augustowska 8
16-320 Bargłów Kościelny