Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Archiwum 2024/2025

Archiwum 2023/2024

Archiwum 2022/2023

Archiwum 2021/2022

Archiwum 2020/2021

Archiwum 2019/2020

Archiwum 2018/2019

Archiwum 2017/2018

Archiwum 2016/2017

Archiwum 2015/2016

Archiwum 2014/2015

Archiwum 2013/2014

Archiwum 2012/2013

Archiwum 2011/2012

Archiwum 2010/2011

Archiwum 2009/2010

Archiwum 2008/2009

Archiwum 2007/2008

Archiwum 2006/2007

Słowa na creativie i survivalu czytelników z VIa

Słowa na creativie i survivalu czytelników z VIa

26 września 2019 roku "Klub czytelników" z VIa odbył warsztaty z grą słowotwórczą. Celem gry było stworzenie tekstu piosenki hip-hopowej, który bazuje na archaizmach, gwarze mazurskiej, zapożyczeniach, słowach ze slangu młodzieżowego, cytatach z literatury dawnej i współczesnej, tekstach użytkowych, wycinkach z gazet itp.

Koncepcja gry jest oparta na języku i strukturze gry komputerowej Minecraft i rozgrywkach typu RPG, jednak zamiast budowania wirtualnego świata z kwadratowych bloków i przeżywania w nim przygód czy tworzenia narracji z punktu widzenia postaci żyjącej w fikcyjnej rzeczywistości, gracze używali słów zarówno współczesnych (neologizmów, anglicyzmów, rusycyzmów, ze slangu młodzieżowego), jak i tych, które dawno wyszły z użycia (wyrazów gwarowych, idiomów, powiedzeń, czyli słów umierających i umarłych).

Podczas gry każda grupa pracowała przy swoim stole "rzemieślniczym" (słowotwórczym crafting table) i przy punkcie odrodzenia tekstu (spawn point). Przy stole "rzemieślniczym" odbywała się "kreatywna" część pracy (tryb creative): burza mózgów czy spisywanie tekstu. Aby mieć z czego "budować", gracze musieli zdobywać "bloki słowne", tematyczne, stylistyczne itp. Wyprawa po takie bloki wymagała udania się do punktu odrodzenia tekstu - tu gracze korzystali ze słowników, kart tematycznych, cytatów do scraftowania, remiksu i covera słowotwórczego, mobów mowy, hip-hopowego doMowego. Ten etap gry oznaczał przełączenie się z trybu creative na tryb survival (przeżycie).

Ostatni etap gry, tzw." poemat kresu" to był moment, w którym grupy graczy wspólnie odczytały lub odśpiewały przed całą klasą utwory będące połączeniem archaicznych i współczesnych zasobów naszego ojczystego języka.

Zajęcia dostarczyły nam wszystkim dużo radości i pokazały jak bogaty jest nasz język i pomimo jego zróżnicowania możemy wspólnie się nim bawić.

Bogusława Grudzińska

Data dodania: 2019-09-26 21:54:48
Data edycji: 2025-03-26 21:59:59
Ilość wyświetleń: 18

Kalendarz

Polecamy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej