Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Aktualności

Archiwum 2024/2025

Archiwum 2023/2024

Archiwum 2022/2023

Archiwum 2021/2022

Archiwum 2020/2021

Archiwum 2019/2020

Archiwum 2018/2019

Archiwum 2017/2018

Archiwum 2016/2017

Archiwum 2015/2016

Archiwum 2014/2015

Archiwum 2013/2014

Archiwum 2012/2013

Archiwum 2011/2012

Archiwum 2010/2011

Archiwum 2009/2010

Archiwum 2008/2009

Archiwum 2007/2008

Archiwum 2006/2007

O dysleksji słów kilka

Dysleksja rozwojowa są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym (przeciętnej inteligencji), pomimo stosowania obowiązujących metod nauczania oraz sprzyjających warunków społeczno-kulturowych. Spowodowana jest zaburzeniami funkcji językowych, percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania, uwagi, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji (stronności ciała), orientacji w przestrzeni. Jest to uwarunkowane nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.

Częstość występowania dysleksji: 2-4% - poważniejsze przypadki, zaś lżejsze około 10%. Oznacza to, że w każdej klasie można spotkać co najmniej jedno dziecko ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.

WYRÓŻNIAMY KILKA POSTACI SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI, KTÓRE MOGĄ WYSTĘPOWAĆ W IZOLACJI LUB JEDNOCZEŚNIE:

  • dysleksja: trudności w czytaniu, dzieci z dysleksją czytają zwykle wolniej,
  • dysortografia: trudności w opanowaniu poprawnej pisowni (w tym popełnianie błędów ortograficznych),
  • dysgrafia: trudności w opanowaniu czytelnego pisania ("bazgranie jak kura pazurem"),
  • dyskalkulia: trudności w uczeniu się matematyki.

OBJAWY:

Wiek przedszkolny (3-5 lat) - objawy "ryzyka dysleksji":

  • opóźniony rozwój ruchowy, trudności z utrzymaniem równowagi, koordynacją ruchów, niechęć do zabaw ruchowych;
  • mała sprawność ruchowa rąk podczas czynności samoobsługowych, rysowania (rysunki na słabym poziomie, niechęć do rysowania);
  • opóźniony rozwój mowy, trudności z wypowiadaniem złożonych słów, zapamiętywaniem nazw, np. pór roku, posiłków.

dyslek2Klasa "0" (6-7 lat):

  • trudności z wymową (przekręcanie słów), wadliwa wymowa, błędy gramatyczne;
  • trudności z zapamiętywaniem wierszyków i piosenek;
  • trudności z odróżnianiem podobnych głosek, z wydzielaniem sylab i głosek ze słów oraz łączeniem ich w słowa (analizą i syntezą sylabową i głoskową);
  • niechęć do rysowania, trudności z odtwarzaniem figur i wzorów, szlaczków;
  • trudności z układaniem obrazków z elementów wg wzoru;
  • oburęczność, mylenie prawej i lewej ręki, nogi itp.;
  • trudności w nauce czytania.

Wiek młodszy szkolny (I-II klasa):

  • utrzymywanie się omówionych wyżej objawów zaburzeń i trudności w uczeniu się;
  • trudności z zapamiętaniem nazw, nazwisk, szeregów nazw (dni tygodnia, miesięcy),
  • tabliczki mnożenia, dat, zapisywania liczb wielocyfrowych;
  • mylenie liter podobnych pod względem kształtu (p-b-d-g, m-n, l-ł-t, m-w);
  • opuszczanie, dodawanie, przestawianie liter, sylab oraz rozdzielanie wyrazów;
  • trudności z pisownią zmiękczeń, głosek nosowych;
  • brzydkie pismo i rysunki.

Wiek starszy szkolny (powyżej klasy IV ):

  • trudności w czytaniu często zmniejszają się lub ustępują (wolne lub za szybkie czytanie z wieloma błędami);
  • trudności w pisaniu mogą ograniczać się do błędów ortograficznych;
  • trudności mogą uogólniać się na inne przedmioty (np. na języki obce);
  • szybkie zapominanie słów i nazw;
  • zła organizacja miejsca pracy;
  • gubienie się w poleceniach złożonych;
  • mylenie kierunków w przestrzeni;
  • brak poczucia czasu.

DYSPROPORCJE W UMIEJĘTNOŚCIACH U OSÓB Z DYSLEKSJĄ:

  • Język polski: dobra znajomość zasad ortografii - duża liczba błędów;
  • Języki obce: łatwa wymowa - trudności w pisaniu lub odwrotnie;
  • Historia: dobra znajomość faktów - mylenie chronologii;
  • Geografia: obszerna wiedza ogólna - trudności w czytaniu mapy;
  • Matematyka: dobra znajomość teorii - mylenie znaków, trudności z geometrią;
  • Muzyka: dobry głos, poczucie rytmu - trudności w czytaniu nut;
  • Plastyka i w-f: trudności z przestrzenią.

CO ROBIĆ, GDY U DZIECKA PODEJRZEWAMY DYSLEKSJĘ?

  • zwrócić się do logopedy (w przypadku opóźnionego rozwoju mowy),
  • zwrócić się do najbliższego oddziału Polskiego Towarzystwa Dysleksji,
  • zwrócić się do Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej.
Data dodania: 2025-02-18 17:47:11
Ilość wyświetleń: 38

Kalendarz

Polecamy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej