ul. Augustowska 8
16-320 Bargłów Kościelny
Dysleksja rozwojowa są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu, które rozpoznaje się u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym (przeciętnej inteligencji), pomimo stosowania obowiązujących metod nauczania oraz sprzyjających warunków społeczno-kulturowych. Spowodowana jest zaburzeniami funkcji językowych, percepcyjno-motorycznych (spostrzegania wzrokowego, słuchowego, motoryki) i ich współdziałania, uwagi, pamięci (wzrokowej, słuchowej, ruchowej), lateralizacji (stronności ciała), orientacji w przestrzeni. Jest to uwarunkowane nieprawidłowym funkcjonowaniem centralnego układu nerwowego.
Częstość występowania dysleksji: 2-4% - poważniejsze przypadki, zaś lżejsze około 10%. Oznacza to, że w każdej klasie można spotkać co najmniej jedno dziecko ze specyficznymi trudnościami w czytaniu i pisaniu.
WYRÓŻNIAMY KILKA POSTACI SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI, KTÓRE MOGĄ WYSTĘPOWAĆ W IZOLACJI LUB JEDNOCZEŚNIE:
OBJAWY:
Wiek przedszkolny (3-5 lat) - objawy "ryzyka dysleksji":
Klasa "0" (6-7 lat):
Wiek młodszy szkolny (I-II klasa):
Wiek starszy szkolny (powyżej klasy IV ):
DYSPROPORCJE W UMIEJĘTNOŚCIACH U OSÓB Z DYSLEKSJĄ:
CO ROBIĆ, GDY U DZIECKA PODEJRZEWAMY DYSLEKSJĘ?
ul. Augustowska 8
16-320 Bargłów Kościelny