ul. Augustowska 8
16-320 Bargłów Kościelny
Kiedy dziecko zaczyna dojrzewać i wkraczać w dorosłość – zmienia się. To naturalny etap. Jest on trudny zarówno dla dziecka, jak i rodzica, który często naprawdę nie wie co o tych zmianach sądzić i jak na nie reagować. Często pojawia się wtedy pytanie czy obserwowane zmiany są wynikiem buntu młodzieńczego wpisującego się w naturalny proces rozwoju czy świadczą o poważniejszym problemie jakim jest choroba – depresja.
Pierwsze skojarzenie jeśli mówimy o depresji to smutek, obniżony nastrój. Nawet w języku potocznym używamy tego słowa dla określenia przygnębienia, złego samopoczucia. U nastolatków chorujących na depresję objawy, które wysuwają się na plan pierwszy mogą różnić się od tych, które najczęściej występują u osób dorosłych. Często najbardziej widoczne jest rozdrażnienie, drażliwość. Młody człowiek łatwo wpada w złość lub rozpacz, czasem przejawia wrogość wobec otoczenia zniechęcając do bliższego kontaktu. Przede wszystkim trzeba zdać sobie sprawę, że depresja w rozumieniu medycznym jest chorobą i należy ją odróżnić od przejściowego przygnębienia, obniżonego nastroju czy krótkotrwałej reakcji na trudną sytuację. Jest to coraz częściej pojawiający się problem zdrowotny.
Mimo, że depresja jest chorobą znaną od stuleci to wciąż trudno jest wskazać jedną, konkretną przyczynę, która odpowiada za jej występowanie. Wpływ na jej rozwój ma splot wielu czynników:
Depresja jest coraz częściej pojawiającym się problemem zdrowotnym, który może występować w bardzo różnych okresach życia człowieka. Szacuje się, że w Polsce nawet 20% młodzieży cierpi z powodu zaburzeń depresyjnych, a niektóre dane wskazują, że objawy depresyjne można stwierdzić nawet u co trzeciego nastolatka.
Co powinno zwrócić szczególną uwagę?
Jeśli u Twojego dziecka występuje większość z poniższych objawów przez co najmniej dwa tygodnie:
W każdym przypadku niezbędna jest pomoc psychologiczna, która może mieć różne formy:
Terapia indywidualna - w czasie spotkań z psychoterapeutą młody człowiek uczy się rozpoznawać, nazywać swoje problemy, a także błędne, utrudniające funkcjonowanie „schematy myślowe”. Uczy się również nowych sposobów funkcjonowania, radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Terapia grupowa - to spotkania, w których uczestniczy jednocześnie kilka osób w podobnym wieku, doświadczających podobnych trudności. Często u podstaw problemów emocjonalnych nastolatków leżą trudności ze znalezieniem swojego miejsca w grupie rówieśniczej. Spotkania terapeutyczne mają na celu poprawę stosunków z rówieśnikami, naukę zdolności komunikowania się i tworzenia relacji.
Terapia rodzinna - rodzina stanowi dla młodego człowieka podstawowy system odniesienia. Dlatego zachwianie równowagi w tej sferze może doprowadzić do powstania i utrzymywania się objawów depresyjnych u dziecka. Konflikty między rodzicami, samotne macierzyństwo, problemy emocjonalne dorosłych, alkoholizm rodzica, brak czasu dla dziecka w związku z nadmiarem obowiązków zawodowych, nadmierne oczekiwania wobec osiągnięć dziecka to tylko wybrane czynniki, które mogą przyczyniać się do powstania depresji. W tej sytuacji objawy obserwowane u dziecka są symbolem nieprawidłowości w funkcjonowaniu całego „systemu rodzinnego”. Terapia nie skupia się wyłącznie na pacjencie, ale wymaga zaangażowania pozostałych członków rodziny, głównie rodziców. Rodzice muszą przyjrzeć się także swojemu funkcjonowaniu w relacji z dzieckiem oraz ze sobą nawzajem.
W przypadku utrzymywania się niepokojących objawów należy zasięgnąć porady specjalisty – najlepiej psychiatry dziecięcego, który oceni jakie jest podłoże odczuwanych przez dziecko problemów i pokieruje dalszym postępowaniem. Depresja to choroba, która jak każda inna wymaga leczenia.
Jak rozmawiać z dzieckiem, które ma problemy emocjonalne?
WAŻNE SŁOWA W DEPRESJI:
Rodzicu, bądź czujny i pamiętaj, że każdy może prosić o pomoc.
ul. Augustowska 8
16-320 Bargłów Kościelny