Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Archiwum 2024/2025

Archiwum 2023/2024

Archiwum 2022/2023

Archiwum 2021/2022

Archiwum 2020/2021

Archiwum 2019/2020

Archiwum 2018/2019

Archiwum 2017/2018

Archiwum 2016/2017

Archiwum 2015/2016

Archiwum 2014/2015

Archiwum 2013/2014

Archiwum 2012/2013

Archiwum 2011/2012

Archiwum 2010/2011

Archiwum 2009/2010

Archiwum 2008/2009

Archiwum 2007/2008

Archiwum 2006/2007

''Liczba Pi przypomina mi...''. Dzień liczby Pi

''Liczba Pi przypomina mi...''. Dzień liczby Pi

Dzień liczby Pi przypadający 14 marca, to coroczne święto matematycznej stałej (liczby Pi), która jest liczbą niewymierną, a jej rozwinięcie dziesiętne jest nieskończone i nieokresowe. Pi jest stosunkiem obwodu koła (długości okręgu) do jego średnicy. Inna nazwa liczby Pi to Ludolfina. Swoją nazwę zawdzięcza Ludolfowi van Ceulenowi, holenderskiemu matematykowi, który obliczył precyzyjnie kolejne kilkadziesiąt cyfr po przecinku tej liczby.

Liczba Pi odgrywa ważną rolę w wielu dziedzinach matematyki, fizyki a także sztuki ze względu na swoje zastosowanie w obliczeniach pól kół i wycinków kołowych, długości okręgów, łuków i krzywych. Już starożytni Egipcjanie i Babilończycy uzyskali dość dokładne przybliżenie liczby Pi, precyzyjniej określił ją grecki matematyk Archimedes. Tak się składa, że 14 marca to także dzień urodzin znakomitego fizyka Alberta Einsteina.

W naszej szkole w piątek 14 marca, nauczycielki matematyki, p. Edyta Milanowska, p. Justyna Bućko i p. Agnieszka Urbańska zorganizowały i przeprowadziły w klasach IV- VIII lekcje matematyki z liczbą Pi w roli głównej. Uczniowie wykonywali zadania praktyczne związane z pomiarami i obliczaniem pól oraz obwodów okręgów i kół, wykorzystując wiedzę matematyczną w praktyce. Dzieci pracowały indywidualnie i grupowo, rozwiązywały grafy i krzyżówki, karty pracy i zagadki matematyczne. Oglądaliśmy również filmy edukacyjne. Uczniowie poszczególnych klas wykonali ładnie ozdobione cyfry rozwinięcia dziesiętnego liczby Pi, a dzieci z klasy czwartej na zajęciach dodatkowych układały różne modele liczby z klocków i tangramów.

Nasze zajęcia odbywały się pod dość zagadkowym hasłem: „Oswajamy smoka z przymrużeniem oka”. Chodzi nam o to , aby matematyka kojarzyła się uczniom również z zabawą i twórczym myśleniem, a nie tylko z wymagającym przedmiotem szkolnym. Efektem są piękne i pomysłowe prace plastyczne, przygotowane przez dzieci i inspirowane liczbą Pi, które można podziwiać na gazetce przy sali 119.

Materiały tematyczne na gazetki szkolne zawdzięczamy p. Beacie Osewskiej, która mimo, że jest nauczycielką przedmiotów humanistycznych, w ramach korelacji międzyprzedmiotowej zachęcała dzieci do przygotowywania prac twórczych związanych z liczbą Pi. Zwracała uwagę na ich estetykę i opis w formie zdania „Liczba Pi przypomina mi...”. P. Jarosław Kukliński przygotował prezentację tematyczną, którą można obejrzeć na monitorze na dolnym korytarzu w szkole.

Dzień był pracowity, ale najbardziej cieszą efekty naszej wspólnej pracy z uczniami.

Justyna Bućko

Data dodania: 2025-03-14 17:53:40
Data edycji: 2025-03-17 18:00:27
Ilość wyświetleń: 36

Kalendarz

Polecamy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej