Opcje widoku
Ikona powiększania tekstu
Powiększ tekst
Ikona pomniejszania tekstu
Pomniejsz tekst
Ikona zmiany kontrastu
Kontrast
Ikona podkreślenie linków
Podkreślenie linków
Odnośnik do Deklaracja dostępności
Deklaracja dostępności
Resetowanie ustawień
Reset

Archiwum 2024/2025

Archiwum 2023/2024

Archiwum 2022/2023

Archiwum 2021/2022

Archiwum 2020/2021

Archiwum 2019/2020

Archiwum 2018/2019

Archiwum 2017/2018

Archiwum 2016/2017

Archiwum 2015/2016

Archiwum 2014/2015

Archiwum 2013/2014

Archiwum 2012/2013

Archiwum 2011/2012

Archiwum 2010/2011

Archiwum 2009/2010

Archiwum 2008/2009

Archiwum 2007/2008

Archiwum 2006/2007

Tu powstała Polska - klasy czwarte w Wielkopolsce

Tu powstała Polska - klasy czwarte w Wielkopolsce

Przez trzy dni, czyli od 19 do 21 czerwca uczniowie poznawali historię początków państwa polskiego, sztukę Gniezna i Wrocławia oraz ekosystemy tzw. Czarnego Kontynentu.

Pierwszego dnia nasza młodzież uczestniczyła w lekcji muzealnej w Muzeum Archeologicznym w Biskupinie. Zajęcia odbywały się w zrekonstruowanych chatach na terenie rezerwatu. Podczas zajęć uczestnicy poznawali rolę i metody polowań w pradziejach, a w ramach praktycznej demonstracji zobaczyli, w jaki sposób rozpalano ogień i jak przebiegała obróbka krzemienia, z którego wykonywano narzędzia. Szczególnym zainteresowaniem cieszyła się sztuka ozdabiania w pradziejach z naturalnych surowców oraz historia pieniądza i jego wartość od czasów najdawniejszych aż po mennictwo średniowieczne.

Po południu uczestnicy poznali początki naszego państwa w Muzeum Początków Państwa Polskiego w Gnieźnie. Młodzież zobaczyła, m.in. rekonstrukcję drewnianego wału grodu w Gnieźnie z X wieku, detale architektoniczne z XI-wiecznej katedry gnieźnieńskiej, zabytki archeologiczne związane z pierwszymi Piastami, regalia królewskie, księgi, dokumenty, pieczęcie, bulle oraz insygnia władzy biskupiej. Na królewskim Wzgórzu Lecha wszyscy poczuliśmy klimat czasów, kiedy nasze Państwo budziło się do życia. Był to moment szczególny, bowiem właśnie w tym dniu nasza reprezentacja grała mecz i dane nam było przeżywać ostatnie jego minuty ze strefy kibica.

Drugiego dnia uczestnicy poznawali różnorodne ekosystemy związane ze środowiskiem wodnym. W Afrykarium we Wrocławiu zobaczyli: ekosystem rafy koralowej Morza Czerwonego, hipopotamy i dikdiki z Afryki Wschodniej, krokodyle i manaty z rzeki Kongo czy pingwiny i meduzy z Wybrzeża Szkieletowego. Jednak największą atrakcją okazał się Kanał Mozambicki, czyli liczący kilkanaście metrów przezroczysty tunel z akrylu, umożliwiający podziwianie żółwia zielonego, rekinów, płaszczek, roślinożernych ssaków (zwanych syrenami) i innych gatunków - mieszkańców środowiska wodnego.

Po atrakcjach w Afrykarium wszyscy udali się do Muzeum Panoramy Racławickiej i podziwiali wystawiany tam słynny obraz "Panorama Racławicka". Oprócz samego obrazu był też czas na obejrzenie mapy terenu pokazującej jak wyglądał topograficzny układ na obszarze, na którym rozegrała się bitwa racławicka. "Panorama Racławicka" - jak zawsze- zachwyciła wszystkich. W godzinach wieczornych młodzież podziwiała też wodne widowisko zsynchronizowane z muzyką, oświetleniem oraz multimedialnymi animacjami, tzw. Fontannę Multimedialną we Wrocławiu.

Trzeci, ostatni dzień wyjazdu edukacyjnego to zajęcia w Parku Nauki i Ewolucji Człowieka oraz JuraParku w Krasiejowie. Uczestnicy poznali historię powstania naszej planety oraz zobaczyli rekonstrukcje mezozoicznych gadów i płazów w ich naturalnej wielkości.

Zdaniem wszystkich uczestników zajęcia wyjazdowe nie tylko pogłębiły wiedzę z różnych dziedzin nauki, lecz dostarczyły też niezapomnianych wrażeń.

Edyta Milanowska / Marta Krzywińska / Bogusława.Grudzińska

Data dodania: 2018-06-21 20:28:59
Data edycji: 2025-03-27 20:35:25
Ilość wyświetleń: 15

Kalendarz

Polecamy

Bądź z nami
Aktualności i informacje
Biuletynu Informacji Publicznej
Biuletynu Informacji Publicznej